Gresarea manuală vs. Gresarea automată
Gresarea manuală (în general) se realizează doar pe utilaje stationare. În acest caz, rulmentul/axul este în poziție de repaus, dar este sub incărcare datorită greutății sale, iar vaselina introdusa în spațiul rulmentului nu pătrunde între suprafețele de contact strânse. În momentul pornirii, suprafețele rulează uscat pentru o perioadă, similar rulmentilor arborelui principal ai motoarelor cu ardere internă.
În schimb, gresarea automată poate furniza vaselina și pe utilaje în mișcare, astfel încât să pătrundă ușor între suprafețele de alunecare, asigurând imediat gresarea, răcirea, etc. Astfel, eficiența este mult mai mare.
Gresarea manuală cu vaselina (sau ulei) se realizează pe perioade lungi. În special în cazul gresarii cu vaselina, se întâmplă uneori ca vaselina să se deterioreze, să se "rupteze" săpunul din compoziția sa, ceea ce duce la scăderea volumului său. Ca rezultat al acestei scăderi de volum, în interiorul rulmentului se "aspiră" vaselina contaminata de pe suprafața exterioară a rulmentului, care este acoperită cu impurități. Astfel, nu doar gresarea între suprafețele de alunecare încetează, dar particule abrazive deteriorează și rulmenții.
În cazul gresarii automate, dozarea se efectuează în cicluri frecvente. În acest proces, se reumple rulmentul cu o cantitate mică de vaselina, înlocuind vaselina uzată cu una proaspătă și menținând constant o "barieră" pe suprafața exterioară a rulmentului, care asigură etanșeitatea împotriva prafului, apei, etc.
Acest lucru este deosebit de important în cazurile în care utilajul lucrează, de exemplu, în apă (fenomen de spălare).
În cazul gresarii manuale, cantitatea de vaselina introdusă poate fi destul de arbitrară. De obicei, se întâlnesc supraîncărcări sau pot apărea puncte sau cicluri de gresare omise.
Supraîncărcarea: atunci când se introduce prea multa vaselina în spațiul rulmentului, acesta creează o rezistență pentru rulment, provocând suprasolicitare, încălzire și degradarea rapidă a vaselinei.
Omiterea unui ciclu: din cauza lipsei de gresare într-un punct, rulmentul rulează fără vaselina pentru una sau două cicluri, ceea ce duce la creșterea frecării și scăderea duratei de viață.
Omiterea unui punct de gresare: de obicei, punctele de gresare greu accesibile sunt "omise" de către operator/tehnician în timpul gresarii manuale.
Conform principiilor de bază ale gresarii enumerate mai sus, operarea cu sistem de gresare automat aduce avantaje economice semnificative utilizatorului și proprietarului.